Hej Elstrup / Elstrupskov !
Igen i år arrangerer Bylauget en udflugt. Tilbuddet gælder denne gang alle byens borgere, gamle som unge, da vi synes vi skal hygge os sammen.
Tilmelding går efter ”først til mølle princippet”, så det gælder om at være hurtig for det bliver nemlig en super spændende tur.
Egenbetalingen er ikke helt på plads endnu, da det afhænger af tilskud og antal deltagere, men den kommer til at ligge et sted imellem kr. 150,00 og kr. 200,00 pr. person
(opslag herom i infokasserne og på hjemmesiden den 20/6-2012).
Turen går til øen Sild
På Sild kommer der en dansktalende guide med i bussen.
Hjemtur bliver med biltoget over Hindenburgdæmningen (se vedlagte info).
Program
Kl. 9.00: Afgang fra Elstrup – Opsamling : Elstrup Overby 16 – Flædbækvej 2 – Flædbækvej 11 – Flædbækvej 30)
Øl / vand kan købes i bussen. Vi serverer en snack til.
Kl. 12.00: Ankomst Rømø / Havneby
Kl. 12.25: Sejlads Havneby / List på Sild. Ombord på færgen serveres 1 middagsret , som er incl. i prisen ( drikkevarer betaler man selv).
Kl. 13.15: Ankomst Sild. Her får vi vores guide med i bussen og kører en rundtur på øen i ca. 1½ time. Efter endt rundtur kører vi mod Westerland, hvor vi undervejs får kaffe med hjemmebag.
Kl. 16.00: Biltog retur til fastlandet – Mødetid senest 15.30
Kl. 16.45: Ankomst Niebüll – Herefter går turen mod Elstrup igen.
Kl. ca. 19.00 forventet ankomst Elstrup
Vi glæder os til at få en dejlig dag sammen med jer.
Hilsen Bylauget
Bindende tilmelding senest 15/juni 2012: Gurli 74458904 / 23397538 eller Bente 27528201
Hindenburgdæmningen
Hindenburgdæmningen er en 11 kilometer lang jernbanedæmning mellem det nordfrisiske fastland og vadehavsøen Sild.
Dæmningen, der blev bygget i årene 1923-1927 og kostede 1700 rigsmark per meter, har fået sit navn efter den daværende tyske rigspræsident Paul von Hindenburg. Op til 1.500 arbejdere deltog i byggeprojektet. Efter 2. verdenskrig fremkom der forslag om at give dæmningen et nyt navn, idet Hindenburg blev betragtet som manden, der beredte vejen for Adolf Hitler. Navneændringen blev dog ikke til noget.
Som det ses på billedet, kan man kun køre i tog på dæmningen, men siden 1932 kører der biltog, så man kan få sin bil til og fra øen. Den oprindelig ensporede strækning blev senere udvidet til to spor.
Før oprettelsen af dæmningen gik trafikken til øen med Tønder-Højer banen og videre med færgen mellem Højer Sluse og færgehavnen i Munkmarsk på Sild. Efter at havnen i Højer i 1920 blev dansk område, drøftede tyskerne muligheden for oprettelse af en fast dæmning mellem øen og det sydslesvigske fastland.
Oprettelsen af dæmningen afbrød imidlertid tidevandsstrømmen mellem Sild og fastlandet. Det antages, at de nu forandrede strømningsforhold omkring øen er medansvarlige for de enorme landtab ved Hørnum på Silds sydspids.